Tilgivelses-øvelse | Bettina Uma Knudsen

Tilgivelse 

De fleste af os har nogen, vi har behov for at tilgive.

De fleste af os synes, det er rigtig svært at tilgive.

De fleste af os har ikke lært at tilgive. Så vi ved ikke, hvordan vi skal tilgive.

De fleste af os har stor modstand på at tilgive, fordi vi tror, at vi gør det for den andens skyld, og det betyder, at vi accepterer den andens/de andres adfærd. Men det er ikke sandt. Tilgivelse handler ikke om den anden/de andre. Vi behøver ikke at involvere nogen. Vi tilgiver et andet menneske(r) for at SÆTTE OS SELV FRI, så vi kan komme videre og ikke længere holdes fast af fortiden.

Det vigtigste er, at beslutte dig for, at ville tilgive. Tage en dyb beslutning om, at du vil tilgive ham/hende/dem/det. Også selvom du ikke ved, hvordan du skal gøre det. Om du kan gøre det. Bare beslut dig for, at nu har DU lidt længe nok, og nu vil du være FRI fra fortidens lænker. FRI. Nu vil du ha det godt!

Forgive others, not because they deserve forgiveness, but because you deserve peace♥️

Tilgivelses øvelsen:
Sæt dig overfor en god ven/veninde/partner mv. i nogle behagelige og trygge omgivelser med intentionen om, at tilgive alle de personer du har behov for at tilgive. Afsæt god tid, så hverken du eller personen overfor har en følelse af at skulle skynde sig. Hvis du ikke har mod på at involvere en ven/veninde/partner lige nu, så sæt dig overfor et spejl og lav øvelsen - det kan virke ligeså kraftfuldt. 

Sig det igen og igen indtil du ikke har mere i dig. Og lad vennen/veninden/partner sige efter gang: TAK! Jeg sætter dig fri. 

Og når du har tilgivet alle der behøver tilgivelse, så tilgiv dig selv. Sig ALT hvad du har behov for at tilgive dig selv for. Med kærlig forståelse og medfølelse.

Det kan være at du mærker forskellige (undertrykte) følelser undervejs. Føler sårethed, forladthed, sorg, svigt, vrede, skyld, skam mv. Det er kun fint, og det er okay at græde undervejs. 

Du kan lade følelserne komme op og rumme dem. Hvis du føler dig overvældet af alle følelserne, så sig højt: Jeg accepterer alle mine følelser og kan rumme dem idag. Sig det til du tror på det og forsæt så. Lav gerne øvelsen én gang ugentligt eller månedligt som en fast renselse, så opnår du allerstørt udbytte -og glæde deraf. 

Sig højt: 

  • Den person jeg ønsker at tilgive er:
  • Jeg tilgiver dig for:
  • (TAK! Jeg sætter dig fri) 
     
  • Den person jeg ønsker at tilgive er:
  • Jeg tilgiver dig for:
  • (TAK! Jeg sætter dig fri) 
     
  • Den person jeg ønsker at tilgive er:
  • Jeg tilgiver dig for:
  • (TAK! Jeg sætter dig fri) 
     
  • Den person jeg ønsker at tilgive er:
  • Jeg tilgiver dig for:
  • (TAK! Jeg sætter dig fri) 
     
  • Jeg tilgiver mig selv for:  
  • Jeg tilgiver mig selv for:  
  • Jeg tilgiver mig selv for:  
  • Jeg tilgiver mig selv for:  
  • Jeg tilgiver mig selv for:  

Go fornøjelse, og husk at jo kærligere og medfølende du er overfor dig selv, jo større healing♥️